Kraina Bliskości

#rodzicielskietricki WYJŚCIE Z DOMU

Myślę, że temat na czasie, bo nie dość, że rozpoczął się wrzesień, a więc i prawie codzienne poranne wyjścia do placówek, to jeszcze pogoda zaczyna się zmieniać, co wiąże się z zakładaniem większej ilości ubrań…

A więc co może się sprawdzać? Ja podaję swoje pomysły, a Was zapraszam do wpisywania własnych propozycji w komentarzach 🙂

1. Sprawdź czy ubrania i obuwie dziecka są wygodne, mają dobry rozmiar, nie gniotą, nie zakładają się zbyt ciężko.
2. Znajdź jakiś atrakcyjny cel – ciekawe miejsce, fajna aktywność, spotkanie z kimś kogo dziecko lubi, atrakcyjna zabawa po drodze (skakanie w kałużach, zbieranie kamyczków/kasztanów, nakarmienie kaczek, nazbieranie kwiatów do wazonu/dla pani z przedszkola, wyszukiwanie wszystkich ludzi w okularach/wszystkich niebieskich samochodów itp.)
3. Dawaj dziecku wybór – tego, co tylko się da (ubrania, butów, czy idzie pieszo czy jedzie wózkiem, czy może rowerkiem, czy bierze kapelusz, chustę, czy opaskę, czy bluzę z kapturem czy sweterek, którą ścieżką idziemy, i tak dalej…)
4. Przygotuj zestaw ubrań wcześniej (jeśli wychodzimy z samego rana, to wieczorem dnia poprzedniego)
5. W trudnych momentach sięgaj po moc zabawy (np. dziecko nie chce założyć skarpetki? Załóż ją na swoją rękę jak pacynkę i powygłupiaj się troche; Udawaj, że skoro mała stópka nie chce skarpetki, to Ty ją spróbujesz założyć, itp.)
6. Ćwiczcie samodzielne ubieranie w takich sytuacjach, kiedy nie ma pośpiechu
7. Miej gotowość do pomocy – nawet jeśli Twoje dziecko już potrafi wiele rzeczy doskonale zrobić samo, to czasami może mieć słabszy dzień, może być niewyspane, a może ten przejaw Twojej troski, opiekuńczości “ładuje” Twojemu maluchowi “kubeczek na miłość”, czyli daje takie poczucie bycia kochanym, ważnym.
8. Jeśli spieszycie się rano, zaplanuj pobudkę 10-15 minut wcześniej, żeby mieć zapas np. na spokojne poprzytulanie się w łóżku po pobudce.
9. Stwórz jakiś rodzaj “listy do odhaczenia” rzeczy, które trzeba założyć na siebie, czy czynności, które trzeba wykonać, żeby być gotowym do wyjścia. Fajnym pomysłem są punkty z okienkami, które zaznaczamy po wykonaniu krzyżykiem/”ptaszkiem”/naklejką. Inną formą są bransoletki (np. gumki-sprężynki) z rysunkiem/napisem określającym zadanie do wykonania – na każdej bransoletce jedno. Po wykonaniu danej czynności, dziecko bransoletkę zdejmuje i zakłada w wyznaczone miejsce – kiedy zdejmie wszystkie, jest gotowe do wyjścia.
10. Gdy dziecko przejawia szczegolny opór np. względem założenia kurtki, czapki, to zamiast krzyczeć, szantażować, zakładać na siłę, weź to po prostu do ręki/torebki/wózka i jak poczuje, że mu za chłodno, to duże prawdopodobieństwo, że samo się zgłosi 🙂
11. Uprzedzaj z zapasem, że będziecie wychodzić, żeby dziecko mogło dokończyć zabawę.
12. Zabierzcie ze sobą wybraną przez dziecko zabawkę.